Gadisku Wan Adnin Free download à 109

Read & Download Gadisku Wan Adnin

Gadisku Wan Adnin Free download à 109 · [PDF / Epub] ★ Gadisku Wan Adnin Author Noor Suraya – Helpyouantib.co.uk cinta itu kurniaan Allahjatuh dalam hati hati hamba Nya Wan Adnin satu satunya cucu perempuan Wan Suhaidah Neneknya itu wanita aristokrat yang hidup dalam zaman yang salah Dia mahu tentukan pasangan h cinta itu kurniaan Cinta itu kurniaan Allahjatuh dalam hati hati hamba Nya Wan Adnin satu satunya cucu perempuan Wan Suhaidah Neneknya itu wanita aristokrat yang hidup dalam zaman yang salah Dia mahu tentukan pasangan hidup Adnin Dia mahu Adnin mendapat suami yang sedarjat Satu per satu pinangan orang Wan Suhaidah tolak sehinggalah hadirnya Ahmad Akhtar “Tapi kalau Tok Bonda kau tu panjang umur sampai seratus tahun macam mana Cuba kira Gadisku Wan PDF or berapa lama kau kena ‘kelola’ dia di sini Kira umur kau sudah berapa waktu tu”“Haniiii”“” Cepat sahaja Zie mengira Mentang mentanglah emaknya itu ada kedai runcit kampungAdnin ambil bantal dan memukul mesra Hani kemudi. 112016Bila cikgu bagi kerja rumah untuk ulas satu novelcerpen pilihan terus aku terpikirkan GADISKU WAN ADNIN Tanpa perlu berfikir 'patplohpat' kali naskah inti terus dipilih Bukan kerana aku 'peminat tak setia' penulis ini tapi kerana bagi aku biarpun naskah ini masih dikategorikan dalam genre kreatif yang masih bertunjangkan kisah kasih sayang uda dan dara ada 'sesuatu' yang dipersembahkan dalamnya Umpama menonton kisah 'Dilwale' celah celah tu tentu terfikir Kajol ni undergo skin whitening surgery ke hrmmmmmAku pernah terbaca ini dalam suatu buku rujukan; Novel yang memberi keutamaan kepada ilmu akan sedaya upaya memenuhi ruang naratifnya dengan isian wacana dan cerita digunakan untuk menampung idea atau buah fikiran yang akan disampaikan Sebaliknya cerita yang tidak dimanipulasi supaya membuka ruang naratifnya untuk menampung wacana kekal sebagai cerita yang fungsi dan matlamatnya ialah pengisahan semata mata Mohon selami isian wacana yang terdapat dalam naskah ini Kau akan setuju dengan aku bahawasanya Gadisku Wan Adnin tidak tergolong dalam naskhah yang berfungsi sebagai pengisahan semata mata Ohhh berkenaan dengan pantun si Akhtar kepada Adnin;Benang perak benang balduMari menekat atas payaPandang awak hati rinduMari pandang dekat saya Kalu si Kalli SRK guna pantun tu masa ngorat Meera Kajol confirm dia x kena tembak punya Iskhhhh menuntut x habih rupanya si SRK nihPeace

Noor Suraya Õ 9 characters

An ZieJahat“Adnin Kau ingat Akhtar nak kahwin dengan kau yang sudah nenek nenek waktu tu Adnin Ingat tu” sambung Hani Sementara itu Zie pula membuat gema mengulang usikan Hani ‘ Adnin Ingat tu’Sheri dan Zila sudah ketawa Tidak tahan“Yalah kalau dah betul Akhtar tu cinta kat kau separuh mati pun padan patutlah takkan sampai tua kerepot pun dia masih setia nak tunggu” tambah Zie menambah benzinSampainya hati mereka kata macam tu dekat Tok Bonda Kawan kawannya itu tak pernah berhenti ‘membasuh otak’nya supaya ‘menderhaka’ Jadi apa yang Adnin pilih Ikut rasa Tok Bondanya atau ikut kata hati Tapi kata peribahasa lama pula ikut rasa binasa ikut hati ma. Penaan ajaib Noor Suraya kaksu sejak dahulu tidak pernah mengecewakan saya selaku pemuja tegarnya Kaksu tidak pernah gagal membuatkan hati saya kembang bagaikan bunga matahari yang dilatari tujuh pelangi disetiap kelopaknya setiap kali usai menjelajah kisah yang diceritakan penulis pujaan saya ini Kisah kali ini tidak terkecuali Istimewa naskhah terbaharu ini selain ceritera kaksu yang manis sedih manis sisipan kisah sejarah yang mungkin sudah terlipat lama dalam minda kembali disegarkanYang mungkin kita tidak tahu selama ini juga dikongsikan kaksu didalam naskhah comel iniGadisku Wan Adnin Semanis tajuk manis juga naratif didalamnya Namun dalam manis tajuknya sisi dukanya sangat menyentuh kalbu Saya larut dalam kisah sedih Adnin si cantik delima manis nan rupawan yang polos ini Saya tenggelam bersama lara Adnin yang dia simpan ketat ketat dalam ujana hatinya Lara yang dia tukar jadi ceria demi seorang Tok Bonda yang dia teramat kasih Melebihi dirinya sendiri Lalu kerana kasih itu dia korbankan perasaan cinta dan kasih yang bercambah di jiwa AdninAdninAdninMengapalah jiwa halus gadisnya buat saya terbuai tanpa sempadan Sedih tau kaksu Sampai hati dera AdninAhmad Akhtar Hmmmtak tahu nak kata apa kat hero kaksu yang terbaharu ini Sweetlah dia ni sampai boleh macam macam rupa orang keliling beri gaambaran tentang rupa dia paling tak boleh tahan gelak bila Tok Yang kata macam DJ Dave ya ampun tolonglah kaksuhehehe Saya bagai boleh merasa kecewa Akhtar saat ditolak oleh Tok Bonda dan Adnin Sabar dan tenang Akhtar sangat memikatBenarlah janji Nya Kalau memang sudah tersurat si cantik delima yang manis itu memang milik cucu tukang giling rempah di pasar Chowrastra ini tiada kuasa lain yang mampu menidakkannya Sesungguhnya darjat itu ciptaan dan rekaan manusia semata mata Hakikatnya darah kita semua samamerah Bukan biru bukan juga kuningKaksutahniah untuk sebuah kisah delima cantik yang sangat manis Akan sabar menanti Cintaku Luruh di Oxford penaan kaksu yang berkolaborasi bersama Imaendua sifu yang sangat sangat saya kagumi penaan ajaib jemari mereka setiap kali turun menjamah kanvas putih

review â E-book, or Kindle E-pub Õ Noor Suraya

Gadisku Wan AdninTiAnak kelahiran Sungai Petani ini pilih membaca apa saja Kajiannya mengenai perubahan bahasa dirajauntuk disertasi Sarjana Linguistik di Universiti Malaya banyak membantu NOOR SURAYA untuk membina plot Gadisku Wan Adnin ini Sebagai bekas pelajar Komunikasi di Universiti Sains Malaysia NOOR SURAYA suka sekali menjadikan universiti itu sebagai latar untuk cerita ceritanyaPada NOOR SURAYA siapa lagi yang akan bercerita fasal negerinya kalau tidak anak anak negeri itu sendiri Lalu kali ini NOOR SURAYA telah bercerita tentang satu daerah kecil lagi permai di kaki Gunung Jerai dengan sawah bendang yang menghijau di depannya ada tali air yang suatu waktu dulu pernah indah. iSecara keseluruhan novel ini baik Saya cukup menggemari gaya penulisan Noor kak Suraya walaupun ada pada satu ketika ada ayat yang perlu dibaca berulang ulang kali untuk mengelakkan kekeliruaanCuma di sini saya hanya mahu membicarakan kemungkinan satu ralat paling besar dalam novel ini Ianya berkaitan dengan Perang Kedah Ligor yang dinyatakan di dalam novel sekitar tahun 1902 abad ke 20 Menerusi pembacaan saya Perang Kedah Ligor hanya berlaku pada awal abad ke ke 19 Bahkan sekiranya saya merujuk kepada sumber internet sekiranya berlaku pertindihan tahun sebenar senggangnya dalam 5 tahun antara satu tahun dengan tahun yang lain Seperti contoh ada satu sumber yang menyata tahun 1819 dan satu sumber yang lain menyata 1821Jika dibandingkan dengan novel tahunnya jauh berbeza Malah sekiranya saya merujuk kembali kepada internet tahun yang dinyata dalam novel 1902 adalah dalam tempoh masa Siam tidak campur tangan dalam pemerintahan Kedah dengan Sultannya pada ketika itu adalah Sultan Hamid Halim Shah Kecuali pada tahun 1905 di mana Siam meletak seorang Penasihat Kewangan daripada istana Siam disebabkan krisis kewangan Kedah ketika ituDi hujung bab 14 itu juga halaman 212 ada dinyatakan Setul telah ditawan oleh pihak Siam tahun 1902 Dan menurut pembacaan saya Setul ditawan sewaktu Perang Kedah Ligor sewaktu pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah I 1804 1843 Setul kemudian dikembali kepada Kedah pada tahun 1897 namun menerusi perjanjian Anglo Siamese Treaty 1909 Setul diberi semula kepada SiamJadi setelah membaca novel 'Gadisku Wan Adnin' ini dan dibandingkan dengan pembacaan internet mana satu tarikh Perang Kedah Ligor yang sebenarnya Apakah sumber Internet berkenaan Perang Kedah Ligor yang setiap satu sumber berada dalam julat waktu yang tak jauh berbeza abad ke 19 itu salah Atau tarikh 1902 dalam novel ini yang saya hanya jumpa di dalam novel ini sahaja yang salah Atau Kak Suraya ada peristiwa lain berkenaan pertempuran yang disertai Wan Yusuf pada tahun 1902 itu Sekiranya ya pertempuran apa yang berlaku Kerana bermula awal abad ke 20 tiada peristiwa besar perang yang berlaku antara Kedah dengan Siam malah Ligor juga rasanya sudah tiada pada waktu tersebut sudah diserap ke dalam Siamii Pengakhiran GWA sungguh menyentuh hati Penceritaannya benar hidup dan saya tak lepas untuk merasa terkesanPembacaan tamat